EDITORIAL, ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Η Θεσσαλονίκη φυλακισμένη σε θέσφατα
Αντί για νέα οράματα, οι δημοτικές παρατάξεις αντιπαρατίθενται για την πατρότητα έργων 20ετίας που συχνά είναι ατεκμηρίωτα και παρωχημένα.
Πριν λίγες ημέρες, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του ΔΘ αφιέρωσε δήλωση του Γιάννη Μπουτάρη στα… ορφανά του παλιού δημάρχου. Η ανάρτησή του αφορούσε την ανάπλαση της υπόλοιπης Αγίας Σοφίας και τη μετατροπή μικρού μέρους της σε οδό ήπιας κυκλοφορίας. Παραθέτοντας μια αλλοτινή τοποθέτηση υπέρ της συγκεκριμένης χρήσης, ο Πρόδρομος Νικηφορίδης προφανώς θεώρησε πως… σκόραρε στα δίχτυα της αντιπολίτευσης. Η κατηγορία πως είχε αγνοηθεί το πρόγραμμα Μπουτάρη είχε καταρριφθεί, και η νυν δημοτική διοίκηση είχε κάθε λόγο να νιώθει δικαιωμένη.
Αν κάτι συμπεραίνουμε από τούτη τη μάλλον παιδιάστικη αντιπαράθεση είναι η… ιερότητα όσων κατά καιρούς ευαγγελίστηκε ο Κυρ-Γιάννης. Ποτέ δεν τίθεται ζήτημα σωστού ή λάθους. Εφόσον το είπε εκείνος θεωρείται εκ προοιμίου σωστό. Βέβαια, ο έξυπνος τρόπος ομιλίας του αποθανόντος συχνά επέτρεπε πολλαπλές ερμηνείες, κάτι που δυσκολεύει πολύ τους τωρινούς εμπλεκόμενους.
Το έργο δεν αποτελούσε μέρος κάποιου οράματος· δεν ήταν καν στο πρόγραμμα της “Πρωτοβουλίας”. Η αρχική μελέτη ανατέθηκε επειδή προέκυψαν διαθέσιμα κονδύλια. Κατόπιν, η πεζοδρόμηση εκτελέστηκε χωρίς να εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη, χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές. Αποτέλεσμα ήταν να κοπεί ο μοναδικός άξονας (από κοινού με την Πλάτωνος) που συνέδεε την Αγίου Δημητρίου με τη θάλασσα. Δεν εξετάστηκε ποτέ η αμφιδρόμηση υπό συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας, ούτε η πλήρης πεζοδρόμηση άλλων γύρω δρόμων, με μικρότερες αρνητικές επιπτώσεις στην κίνηση οχημάτων.
Τώρα θα συνεχιστεί το εν λόγω έργο, παρά όσα κυκλοφοριακά προβλήματα δημιούργησε. Οι μόνες αψιμαχίες στο δημοτικό συμβούλιο θα αφορούν την πατρότητα, όχι την ορθότητά του. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και το ξύλινο ντεκ, το… περίπου σαν επέκταση της Παλιάς Παραλίας, αλλά όχι ακριβώς. Και αυτό αποτελεί κληροδότημα Μπουτάρη, συγκεκριμένα της κάθετης αντίθεσής του στην πρόταση Κούβελα για διαπλάτυνση του κρηπιδώματος. Θα κατασκευαστεί επειδή αυτό επιβάλλει η τοπική πολιτική ορθότητα, και κάποτε θα αντικατασταθεί, αφού πρώτα σαπίσει και καταστεί προβληματικό.
Οι -πλέον αρκετά ηλικιωμένοι- διάδοχοι του Μπουτάρη σε όλες τις παρατάξεις είναι συχνά τόσο κενοί από προτάσεις, που καταλήγουν να μαλώνουν μόνο για το ποιός ερμηνεύει αρτιότερα τα θέσφατά του. Δυστυχώς, η Θεσσαλονίκη έχει καταντήσει να καμαρώνει επειδή δρομολογεί την υλοποίηση ιδεών 20 και 30 ετών, άσχετα αν αυτές δεν εξετάστηκαν ποτέ ή αν είναι πια παρωχημένες. Ντροπή μεγάλη για την πόλη.