Του χρόνου, στολίστε από τον… Δεκαπενταύγουστο!

Έχει μια δυο χρονιές  (ίσως και περισσότερο) που πρώτα τραγουδήσαμε το «Ρούντολφ το ελαφάκι» και μετά το «Παιδιά της Ελλάδος, Παιδιά» της Βέμπο!

Του χρόνου, στολίστε από τον… Δεκαπενταύγουστο!

Εντάξει, το παραδέχομαι. Είμαι ο Σκρουτζ στη Χριστουγεννιάτικη Ιστορία του Ντίκενς, η Φρικαντέλλα του Τριβιζά κι όλοι όσοι «αντιχριστουγεννιάτικοι» ήρωες μπορεί να έχουν πέσει στην αντίληψή σας. Αλλά, αυτό το άρθρο δεν έχει να κάνει με τα δικά μου ψυχολογικά σύνδρομα. Έχει να κάνει με την απίστευτη ηλιθιότητα ολοένα και περισσότερων εμπόρων να νομίζουν ότι μπορούν να «γυρίσουν» μια κακή σε κέρδη χρονιά, κάνοντας την… χριστουγεννιάτικη περίοδο να διαρκεί περισσότερους από τέσσερις μήνες το χρόνο!

Παλαιότερα, το δέντρο στολιζόταν το πολύ από τις αρχές Δεκεμβρίου (για να μην θυμηθώ τις παλιές καλές εποχές που στολίζαμε στις 15 Δεκέμβρη). Στη συνέχεια η… χριστουγεννιάτικη περίοδος άρχισε να ξεκινά μετά το Πολυτεχνείο, στις 17 Νοέμβρη. Τα τελευταία χρόνια, όμως, το έχουμε τερματίσει: τα φωτεινά λαμπάκια άρχισαν να αναβοσβήνουν από… τις 28 Οκτωβρίου. Μάλιστα, έχει μια δυο χρονιές  (ίσως και περισσότερο) που πρώτα τραγουδήσαμε το «Ρούντολφ το ελαφάκι» και μετά το «Παιδιά της Ελλάδος, Παιδιά» της Βέμπο!

Και δεν αναφέρομαι σε αυτούς που ιδιωτικά, στο σπίτι τους. κάνουν ό,τι τους αρέσει. Ο χώρος τους είναι, ας περιμένουν καρτερικά τον Άγιο Βασίλη κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο από την 25η Μαρτίου. Αναφέρομαι στην καταναγκαστική εμπορική παρουσία των Χριστουγέννων ολοένα και πιο νωρίς. Οι διαφημίσεις αρχίζουν ολοένα και νωρίτερα, ο στολισμός το ίδιο. Τις προάλλες, βρέθηκα σε κατάστημα στο κέντρο της πόλης που φωτίστηκε μέσα – έξω, αριστερά – δεξιά χριστουγεννιάτικα, από τα μέσα Οκτωβρίου, όταν όχι μόνο κυκλοφορούσαμε με τα κοντομάνικα, αλλά ίσα που συζητούσαμε οι πιο τολμηροί μήπως κάναμε καμιά βουτιά ακόμη…

Το φαινόμενο φυσικά δεν είναι made in Greece. Διαβάζω ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο ορισμένα σούπερ μάρκετ πουλάνε… σοκολατένια πασχαλινά αυγά πριν από τα Χριστούγεννα, ενώ στις ΗΠΑ προϊόντα που σχετίζονται με την ημέρα της Ανεξαρτησίας τους και την επέτειο της 4ης Ιουλίου φτάνουν στα καταστήματα πριν τελειώσει το Πάσχα.

Η στρατηγική των λιανεμπόρων να επεκτείνουν τη χριστουγεννιάτικη περίοδο έχει φυσικά εξήγηση: η περίοδος αυτή έχει αποδειχτεί ότι είναι η πιο κερδοφόρα καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Τι μας δείχνει, όμως, σχετική έρευνα; Η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών κάνει τις χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στον Δεκέμβριο (86%) με μόλις το 7% να αγοράζει νωρίτερα…

Κι αυτό φυσικά δεν έχει να κάνει μόνο με το έξτρα εισόδημα που παίρνουμε μέσω του 13ου μισθού. Οι έρευνες του ΙΟΒΕ (Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) δείχνουν πως η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει χαμηλή και η πρόθεση για μεγάλες αγορές είναι πάντα πιο συγκρατημένη τον Δεκέμβριο, για τον απλούστατο λόγο ότι οι καταναλωτές ψυχολογικά δεν συνδέουν τα Χριστούγεννα με τον… Οκτώβριο! Πώς να το κάνουμε; Είναι, αυτό που λέμε, αφύσικο!

Υ.Γ. Τα παραπάνω, φυσικά, δεν ισχύουν για τα εδέσματα. Το λαμπάκι που αναβοσβήνει και το στολισμένο έλατο είναι πράγματι χριστουγεννιάτικα. Ο κουραμπιές και το μελομακάρονο, γιατί;;;