“Στη χώρα μας, δυστυχώς, η ανθρώπινη ζωή έχει καταντήσει να είναι αυτή που χάνεται στην άσφαλτο χωρίς κόστος. Μετά από 47 χρόνια στις αίθουσες δικαστηρίων για υποθέσεις τροχαίων, μπορώ να πω πως το θύμα του τροχαίου, η οικογένειά του, είναι τελικά μόνοι τους…”.
Αυτά επισημαίνει, μιλώντας στο TheOpinion, ο Σπύρος Κοτλίτσας, έγκριτος νομικός, ιδρυτής της εταιρίας δικηγόρων “Λυσίας – Σπύρος Κοτλίτσας και συνεργάτες”, που ασχολείται επί 47 συνεχή έτη στη διεκπεραίωση ποινικών και αστικών υποθέσεων τροχαίων ατυχημάτων.
Ο έγκριτος νομικός μίλησε στο TheOpinion με αφορμή την υπόθεση της παράσυρσης της 21χρονης κοπέλας πριν λίγες μέρες στην Εγνατία, στο ύψος της Καμάρας, από αυτοκίνητο που οδηγούσε ένας 26χρονος. Ο κ. Κοτλίτσας αναφέρεται στην προβλεπόμενη ποινή για τον 26χρονο οδηγό, αλλά και στο κατά πόσο αυτές οι ποινές τελικά εκτίονται. Υπενθυμίζει, άλλωστε, ότι στο δυστύχημα των Τεμπών, το 2003, κατά το οποίο είχαν χάσει τη ζωή τους 21 παιδιά από την Ημαθία, ο οδηγός του μοιραίου φορτηγού αρχικά είχε αντιμετωπίσει κατηγορία για πλημμέλημα…
Έως δέκα χρόνια
Στο άρθρο 290α του Ποινικού Κώδικα που αυστηροποιήθηκε και ισχύει πλέον, παρέπεμψε ο έγκριτος νομικός, αναφερόμενος στην ποινή κάθειρξης που ενδεχομένως επιβληθεί στον 26χρονο. Υπενθυμίζεται ότι σε βάρος του, ασκήθηκε δίωξη για αυτουργία για επικίνδυνη οδήγηση που είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη (κακούργημα) καθώς και για εγκατάλειψη (πλημμέλημα).
“Με τις νέες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, η επικίνδυνη οδήγηση διώκεται πλέον σε βαθμό κακουργήματος και προβλέπεται κάθειρξη μέχρι 10 χρόνια. Η εγκατάλειψη, για την οποία επίσης διώκεται ο οδηγός, θεωρείται αυτοτελές αδίκημα, πλημμεληματικού όμως χαρακτήρα. Για την εγκατάλειψη, προβλέπεται επιπρόσθετη ποινή που μπορεί να φτάσει έως τα 5 χρόνια, ωστόσο, σίγουρα σε αυτή την περίπτωση, θα είναι μικρότερη η ποινή, καθώς η κύρια κατηγορία είναι η επικίνδυνη οδήγηση”, εξηγεί ο κ. Κοτλίτσας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ενδεχομένως το δικαστήριο δεχτεί κάποια ελαφρυντικά, με αποτέλεσμα η τελική ποινή που θα επιβληθεί να μειωθεί και να φτάσει στα έξι ή στα οκτώ χρόνια. “Δεν ξέρω πώς θα κινηθεί η υπεράσπιση του οδηγού. Προφανώς, θα προβάλει ως ελαφρυντικό τη συνυπαιτιότητα της πεζής, τόσο στο αστικό όσο και στο ποινικό μέρος της υπόθεσης. Πάντως, αν η τελική ποινή που επιβληθεί είναι τα πέντε χρόνια, μπορεί και να αφεθεί ελεύθερος με αναστολή”, προσθέτει ο κ. Κοτλίτσας.
Η οδήγηση, προέκταση του εαυτού μας
“Η ανθρώπινη ζωή, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ομαλότητα στην καθημερινότητα μιας οικογένειας με θύμα τροχαίου είναι το αγαθό που χάνεται πάνω στην άσφαλτο χωρίς κόστος. Ο άλλος σκοτώνει και τελικά δεν του κοστίζει τίποτα. Σε λίγο καιρό, κυκλοφορεί και πάλι ελεύθερος, ακόμη και τώρα με την αυστηροποίηση του πλαισίου”, διαπιστώνει ο κ. Κοτλίτσας μετά από 47 χρόνια στις αίθουσες δικαστηρίων για υποθέσεις τροχαίων.
“Η εγκατάλειψη είναι κάτι που πάντα συγκλονίζει. Στις περιπτώσεις που κάποιοι τραυματίζουν ή σκοτώνουν και εγκαταλείπουν τον τόπο του ατυχήματος, δείχνουν τον χαρακτήρα, τη διάθεση, την παιδεία, την κουλτούρα τους. Δυσυτχώς η επικίνδυνη οδήγηση είναι καμιά φορά προέκταση του ίδιου του εαυτού μας”, προσθέτει.
Περιορισμένες οι αποζημιώσεις
Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, το θύμα του τροχαίου και η οικογένειά του δεν υποστηρίζονται ούτε από τον ασφαλιστικό παράγοντα, ούτε από τις αρχές που επιλαμβάνονται των υποθέσεων αυτών. “Το θύμα του τροχαίου είναι μόνο του και αυτό και η οικογένεια του, έχουν ανεπαρκή θεσμική υποστήριξη. Οι αποζημιώσεις που επιδικάζονται είναι περιορισμένες, πόσω μάλλον όταν αφορούν περιπτώσεις με θύμα στο οποίο προκαλείται βαριά σωματική βλάβη. Δεν είναι μόνο το ίδιο το θύμα που χρειάζεται υποστήριξη, αλλά και η οικογένεια, της οποίας η ζωή, η καθημερινότητα, οι ανάγκες αλλάζουν για να μπορέσουν τα μέλη της να υποστηρίξουν το θύμα”.
Ο Παντελής του ΠΑΟΚ
Ο κ. Κοτλίτσας φέρνει άλλωστε ένα παράδειγμα από την επαγγελματική του πορεία, καθώς είναι ο δικηγόρος της οικογένειας του Παντελή Κυριακίδη, του νεαρού παίκτη των ακαδημιών του ΠΑΟΚ, που το 2009, επιστρέφοντας από ένα τουρνουά του PAOK Academy στην Αθήνα, ενεπλάκη σε τροχαίο. Ο μπαμπάς του είχε σκοτωθεί και ο μικρός είχε τραυματιστεί βαριά και επί 13 χρόνια παρέμενε σε άγρυπνο κώμα μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, που η καρδιά του δεν άντεξε και άφησε την τελευταία του πνοή.
“Δόθηκε αποζημίωση στην περίπτωση του Παντελή, ο οποίος είχε και μεγάλη στήριξη λόγω του ΠΑΟΚ. Ωστόσο, πόση αποζημίωση να δοθεί και τι να καλύψει, όταν επί 13 χρόνια το παιδί παρέμενε σε άγρυπνο κώμα, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει σε έξοδα και όχι μόνο…”, τονίζει ο κ. Κοτλίτσας.
1.000 άνθρωποι χάνονται σε τροχαία
Ο κ. Κοτλίτσας προσβλέπει στην αυστηροποίηση των ποινών για τα τροχαία, στο πλαίσιο του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. “Το τροχαίο είναι κυρίως κοινωνικό θέμα. Παλαιότερα στη χώρα μας είχαμε ετησίως 3.000 θανάτους από τροχαία, δηλαδή κάθε χρόνο εξαφανιζόταν ένα μικρό χωριό, ενώ 10.000 ήταν οι παραπληγικοί. Τα τελευταία χρόνια, οι θάνατοι ετησίως στη χώρα μας από τροχαία δυστυχήματα ανέρχονται στους 1.000. Δεν είναι λίγοι, είναι από τα υψηλότερα ποσοστά που υπάρχουν. Σε χειρότερη θέση βρίσκονται η Αίγυπτος, η Τουρκία…”, εξηγεί ο κ. Κοτλίτσας και προσθέτει: “με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που περιμένουμε να ψηφιστεί, οι ποινές θα αυστηροποιηθούν. Να σκεφτείτε ότι στην επικίνδυνη οδήγηση, θα προστεθεί και η ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας, που θα διώκεται πλέον σε βαθμό κακουργήματος”.